okt
29

Kleine tips voor grote pr’s.

Soms zijn het de kleine dingen die leiden tot grote veranderingen. We hebben een aantal van deze “kleine dingen” voor je op een rijtje gezet want ze zorgen dat je beter klaar bent voor je snelste race ooit. Alle tips in dit rijtje gaan alleen maar over zaken die je voor het startsignaal nog kunt veranderen en dus niet over het zwemmen zelf!

Luister naar de starter

Heb je lang de tijd om op het blok te gaan staan? Of moet je opschieten want heeft de starter het tempo erin? Dit weet je alleen als je voor je race al een paar keer naar de starter hebt geluisterd. Het is niet handig als je al een hele tijd in de starthouding staat te wachten. 

Span je aan bij “op uw plaatsen”

Dit klinkt voor de hand liggend maar soms zien we zwemmers al een hele tijd maximaal aangespannen op het blok staan, voordat het startsignaal klinkt. Dit komt je reactietijd niet ten goede en daarom is het beter pas echt klaar te gaan staan als je “op uw plaatsen” hoort.

 

Kleed je warm aan

In een zwembad is het vaak erg warm. Toch is het belangrijk je goed aan te kleden en deze kleding pas vlak voor je race uit te doen. Koude spieren zijn namelijk minder goed in staat tot het leveren van topprestaties. En echt, ook in het zwembad worden je spieren koud. Doe dus na de warming-up kleren aan want deze zorgen ervoor dat je ook echt warm blijft! 

Draag je race outfit niet te lang

Een race pak zit meestal niet erg comfortabel en als je je badmuts te lang op hebt, kun je snel hoofdpijn krijgen. Voor de race wil je geen last hebben van zere schouders (bij meisjes) omdat je pak strak zit of hoofdpijn hebben. Doe daarom je race outfit pas vlak voor je race aan. Als je 1 race pak gebruikt voor meerdere afstanden, kun je het pak tussen je afstanden door even laten zakken onder je  trui of trainingspak. Hier ziet niemand wat van maar het is wel een stuk prettiger voor je schouders!