okt
02

Wat kun jij vandaag doen ….

Stel je hebt morgen een belangrijke wedstrijd. Of misschien ga je “gewoon” trainen. Wat kun je dan vandaag doen zodat je morgen nog beter kunt presteren?

Een aantal dingen liggen voor de hand maar zijn toch heel belangrijk. Ook voor de hand liggende zaken worden niet altijd goed aangepakt. Hierond er een aantal tips die ervoor zorgen dat je optimaal voorbereid bent voor de dag van morgen.

Slaap

Zorg ervoor dat je voldoende slaapt. Dit punt kan iedereen wel opnoemen maar het kan toch makkelijk verkeerd gaan! Als ’s ochtends de wekker gaat, denken we vaak “vanavond ga ik echt vroeg naar bed”. We worden dus niet volledig uitgerust wakker maar diezelfde avond zijn we dit alweer vergeten. Dan is er nog een programma op tv, zit je net in dat leuke what’s app gesprek of zijn de Instagram stories heel interessant… Als je topprestaties wilt leveren, moet je voldoende slapen zodat je lichaam goed uit kan rusten. Bijna alle topzwemmers doen zelfs een middagdutje!

Voeding

Ook deze ligt voor de hand. We weten allemaal dat we gezond en genoeg moeten eten. Maar wat is precies “gezond” eten? En hoeveel is genoeg voor een zwemmer in de groei? Dat is lastiger te bedenken. Een heel belangrijk punt voor iedere zwemmer is het binnen krijgen van voldoende eiwitten. Eiwitten zorgen namelijk voor het herstel van je spieren. En laat je die nou net 100% nodig hebben morgen. Die eiwitten wil je ook niet allemaal in een keer binnen krijgen. Je lichaam kan namelijk niet zoveel eiwitten in een keer opnemen. Zorg er dus voor dat je elke dag, een aantal momenten hebt waarbij je eiwitrijk eet. En in welke producten zitten dan veel eiwitten? Hier een kort rijtje: zuivel zoals kwark of een breaker, vleeswaren, vlees en vis bij de avondmaaltijd en natuurlijk een eitje.

Vocht

Naast goed eten is ook goed drinken belangrijk. Misschien is dit nog wel belangrijker zelfs! Een heel klein beetje vochtverlies (vanaf 2%) zorgt namelijk al voor een heleboel prestatieverlies. Tijdens het zwemmen merken we niet dat we zweten en daarom loop je tijdens een zwemtraining makkelijk een vochttekort op. Zorg er daarom voor dat je altijd een gevulde bidon bij je hebt (en deze ook leegdrinkt!). Ook als je in een warm zwembad zit tijdens de wedstrijd, verlies je gemakkelijk vocht. Vergeet dus ook tijdens wedstrijden niet te drinken.

Voorbereiding

Een goede voorbereiding is het halve werk. Of ging het spreekwoord zo niet? In ieder geval kun je vandaag van alles voorbereiden voor morgen. Heb je morgen een lange dag op school? Zorg ervoor dat je de avond van tevoren al weet hoeveel en welk eten je mee gaat nemen. Heb je morgen een wedstrijd? Pak alvast je tas en zorg ervoor dat je alles bij je hebt. Dit zorgt voor minder stress op de ochtend zelf en zo weet je zeker dat je alles bij je hebt op naar jouw topprestatie!

Ben jij geïnteresseerd in het leven van de topsporter en wil je weten wat jij kunt verbeteren op het gebied van voeding, slaap en wedstrijdvoorbereiding? Tijdens het USWIM zwemkamp nemen wij jou mee in het dagelijkse leven van de topsporter!