Apr
03

5 tips om je PR te verbeteren

Tip 1: Een goede race begint met een goede warming-up. Het is zeker voor de sprint afstanden belangrijk dat je goed wakker bent voordat je aan de start verschijnt. Als je race in de ochtend plaatsvindt, is dit helemaal belangrijk! Een warming-up kun je doen in het water of op het droge, of allebei. Zorg ervoor dat je begint met rustig zwemmen of rustige oefeningen. Daarna focus je op techniek en bouw je langzaam wat snelheidswisselingen in. Deze snelheidswisselingen zorgen ervoor dat je lichaam goed wakker wordt. Bij een warming-up op het droge kun je dit bereiken door bijvoorbeeld sprongen op commando te doen.

Tip 2: Visualiseer je race. Dit onderdeel kun je de hele dag door doen maar een paar keer voor je race is voldoende. Probeer een antwoord te vinden op vragen zoals: Hoeveel slagen doe ik? Hoe vaak en wanneer ga ik ademen? En hoeveel vlinder beenslagen maak ik onderwater? Als je nog niet weet wat het beste is, geeft dit niets. Dan kun je dit uitproberen in de race en weet je voor de volgende keer of je iets aan moet passen of dat dit perfect was.

Tip 3: Werk aan een goede race-indeling. Dit is eigenlijk bij iedere afstand belangrijk maar ook bij de 50 meter mag dit niet worden vergeten. De meest gemaakte fout bij een 50 meter is om voluit van start te gaan. De controle wordt dan vaak verloren. Dit kost veel energie en uiteindelijk kun je zelfs de 50 meter niet goed volhouden. Denk er dus van tevoren over na waar je wilt versnellen en of je de eerste 2-3 slagen bijvoorbeeld op 95% doet in plaats van helemaal voluit.

Tip 4: Haal weinig adem! Deze tip is erg belangrijk want met ademhalen verlies je tijd. Het voelt vaak ongemakkelijk om niet of weinig te ademen maar uiteindelijk zwem je er wel sneller door. De meeste zwemmers in een Olympische 50 meter vrij finale ademen niet of maar 1 keer. Als je rugcrawl of schoolslag zwemt, heb je geluk want dan kun je natuurlijk gewoon adem halen!

Tip 5: Geef niet op. Een klein foutje kan bij de 50 meter je race verpesten maar dit hoeft niet! Soms denk je dat bijvoorbeeld de start niet goed was maar valt dit eigenlijk wel mee. Blijf dus vechten tot de allerlaatste meter!