Archive for januari, 2017

Jan
30

‘Z.O.Binken & Beauty’s’ winnen 200 min cup

Zaterdagavond 28 januari hebben namens ZOB’66 twee teams deelgenomen aan de door PCG georganiseerde 200 minuten cup. De wedstrijd duurt 200 minuten en het gaat erom om in deze tijd met elkaar in estafettevorm zo veel mogelijk banen te zwemmen, elk team is vrij welke wedstrijdtactiek er wordt gekozen. De teams waren verdeeld in twee categorieën: senioren en junioren/jeugd.

Het seniorenteam van ZOB’66 met de zwemmers Roderik, Niels, Joey, Tristan, Ian, Ingmar, Wendy en Rebecca noemde zichzelf de ‘Z.O.Bazen’. Zij zwommen een spannende strijd met De Biesboschzwemmers om de 3e plaats, uiteindelijk werd het team vierde. Het team van Wiekslag was de winnaar van het seniorenklassement.

De ‘Z.O.Binken & Beauty’s’ zwommen om de prijzen in de categorie junioren/jeugd. Namens dit team streden Mart, Boaz, Roos, Pim, Joris Troost, Joris Roelink, Chris, Sven en Jesse met het team van Wiekslag om de eerste plaats. Het was lange tijd nek-aan-nek, waarna het team in de slotfase liet zien de langste adem te hebben en uiteindelijk met 80 meter voorsprong de wedstrijd wist te winnen. Gefeliciteerd Binken & Beauty’s!!!

IMG_3633 IMG_3625 IMG_3630

Jan
30

Volop PR’s tijdens winterkampioenschappen

In de weekenden van 7, 8, 14 en 15 januari hebben de zwemmers die hiervoor aan de limieten voldeden deelgenomen naar de Zuid-Hollandse winterkampioenschappen korte baan. Namens ZOB’66 waren dat Wendy, Daan, Tristan, Boaz, Pim, Roos, Mart, Christiaan, Jet, Lotte, Emi, Rebecca en Thirza.

Het 1e weekend begon anders dan gepland, aangezien het zaterdag ’s ochtends vroeg gevaarlijk glad was op de wegen naar Den Haag en het KNMI code oranje had afgegeven. Het advies van Rijkswaterstaat om niet de weg op te gaan hebben we overgenomen, waarna we besloten pas ’s middags mee te doen met het kampioenschap. Eenmaal in het zwembad aangekomen lieten de zwemmers zien goed uitgeslapen te hebben door met elkaar maar gelijk 8 PR’s te zwemmen. Daan deed daar nog een schepje bovenop door op de 200 rug een clubrecord te zwemmen, een verbetering van het oude record uit 2008 met meer dan 1 seconde. Wendy viel met een 4e plaats op de 400 wissel net buiten de prijzen.

Zondags zwom Lotte op de 200 wissel een PR van 2 sec en Jet zwom op deze afstand voor het eerst onder de 3 minuten. Jet was in vorm die dag, want ze wist ’s middags ook op de 100 school en 200 vrij een PR te zwemmen.

Zaterdagochtend 14 januari verliep gelukkig wel zoals gepland. Er waren het tweede weekend zo veel successen te vieren, dan het bijna niet te doen is om deze allemaal te benoemen (wat ze zeker verdienen!!!). We doen toch een poging…

Mart en Daan zwommen de 200 vlinder, wat voor beiden een PR opleverde. Mart haalde maar liefst 7 seconden van zijn snelste tijd af. Daarna stond de 200 school op het programma, alle 6 de ZOBbers (Wendy, Roos, Rebecca, Jet, Lotte, Emi) die aan de start zwommen noteerden een PR. Tristan zwom op de 100 rug naar 1.07, ook zijn tussentijd na 50 m was een PR. Ook zijn 100 vrij was een groot succes, voor het eerst zwom hij onder de magische grens van 1 minuut. En hoe: 59,56. Ook bij de meisjes was er een clubrecord te noteren op de 200 rug: Jet zwom het record van Lindsey uit 2010 uit de boeken. Maar daar bleef het niet bij, ook op de 400 vrij was het raak voor Jet: ze verbrak het clubrecord uit 2009 gezwommen door Lianne Boer. Zondagmiddag – je zou denken, de energie raakt op – maar niks bleek minder waar. Ook toen vielen de PR’s als bosjes: 9 van de 11 starts leverden een PR op.

Gefeliciteerd allemaal met deze mooie prestaties!!

16113152_709681142525497_6299402347282654233_o 16177664_709680855858859_4842992819864612925_o IMG_3506

Jan
27

Schoolzwemkampioenschap oproep!!!

Op 17 maart organiseert ZOB'66 wederom het schoolzwemkampioenschap. Er zijn echter slechts drie scholen (De Tandem, De van Bommelschool en de Willibrordus) die zich hebben ingeschreven. De andere Oud-Beijerlandse basisscholen hebben zich afgemeld. Onze ervaring is dat als er ouders zijn die zich ervoor willen inspannen scholen vaak zeer welwillend zijn om mee te doen. Zit uw kind op een van de niet genoemde basisscholen of kent ouders van deze scholen en wilt u meehelpen het schoolzwemkampioenschap tot een succes te maken, neem dan snel contact met ons op, dan kunnen we samen een strijdplan maken.

bel 0625016169 of mail met programma@zob66.nl

Het ZOB'66 bestuur

Logo

Jan
10

Warming-up… Belangrijk!

Met een zwemwedstrijd zwemmen de meeste zwemmers een aantal banen in en wordt de start geoefend. Veel zwemmers moeten daarna wachten tot ze hun wedstrijd mogen zwemmen. In de periode tussen het inzwemmen en de wedstrijd koelt het lichaam, dus ook de spieren, af. Het is dus na het inzwemmen belangrijk om je goed af te drogen en warm aan te kleden. Hierdoor blijft het bovenlichaam en dus ook de spieren warm.
Daarnaast is het belangrijk om voor de wedstrijd je spieren verder op te warmen. Spieren die op temperatuur zijn kunnen beter presteren en het voorkomt blessures.
Een goede warming-up duurt 5 tot 10 minuten. Een warming up betekend niet dat je zware inspanningen verricht. Het is de bedoeling dat je de spieren rustig opwarmt en je hartslag rustig stijgt.
Een aantal warming-up oefeningen:
1. Beide armen vooruit en achteruit zwaaien;
2. 1 arm vooruit en achteruit zwaaien;
3. De armen tegen elkaar in draaien;
4. De armen voor je langs van links naar rechts zwaaien;
5. Je benen van voor naar achter zwaaien. Indien nodig je zelf vasthouden;
6. Rondjes draaien met je voeten;
7. Rondjes draaien vanuit je knieën;
8. Rondjes draaien vanuit je heupen;
9. Knieën hoog optrekken.
Na de warming-up kan je de volgende rekoefeningen doen. Let op: rekoefeningen moeten geen pijn doen. Doe een rekoefening niet langer dan 10 tellen. En als je niet precies weet hoe het moet, vraag het dan aan een trainer of coach.
Rekoefeningen:
1. Pak met je ene hand je andere elleboog en trek de arm achter je hoofd langs (oprekken achterkant bovenarm);
2. Trek je ene arm met je andere voor je langs (oprekken achterkant schouder)
3. Leg je hand achter je tegen de muur en draai met je lichaam de andere kant op (oprekken borstspier);
4. Boven je hoofd je ene arm met de andere omhoogtrekken (oprekken rug);
5. Met je vingers de grond proberen te raken (oprekken achterkant bovenbenen);
6. Je hak naar je billen trekken, met de knieën tegen elkaar (oprekken voorkant bovenbenen);
7. Een been naar achteren zetten en met je andere knie naar voren buigen (oprekken buikspieren.
Ongetwijfeld ken je zelf ook nog de nodige oefeningen of doe je zelf al wat oefeningen. Een warming-up met rekoefeningen duurt tussen de 5 en 10 minuten. Een goede warming-up zal de prestatie in het water verbeteren en ook het herstel na de gezwommen afstand.
Ook voor na de gezwommen afstand geldt: droog je af en kleed je warm aan.

zobman-a3

Jan
01

Gelukkig nieuwjaar!!

Het bestuur wenst alle zwemmers, vrijwilligers en andere betrokkenen een gezond, gelukkig en mooi nieuwjaar. 

We kijken terug op een geweldig 2016, succesvol in het zwemmen en met dit jaar extra veel activiteiten vanwege ons jubileumjaar. Het bestuur dankt nogmaals iedereen die zich het afgelopen jaar hiervoor heeft ingespannen.

Het bestuur